Oriëntatie

Jezelf oriënteren op je mogelijkheden in de organisatie of op de arbeidsmarkt is een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces. Als je weet wie je bent, wat je kunt en wat je wilt, ga je toetsen of je profiel ook aansluit bij de functie-eisen. Een tijdrovende klus; maar het vergroot je kansen behoorlijk bij een sollicitatie.

In die oriëntatiefase zoek je gerichte informatie over de functie, het vakgebied en organisatie. Vervolgens ga je netwerken, oftewel in gesprek om informatie in te winnen. Niet te verwarren met het sollicitatiegesprek. 

Orientatie

Netwerken staat of valt met een goede voorbereiding en de juiste intentie. Als je alleen maar contact opneemt omdat je wilt weten of er NU mogelijkheden voor je zijn, zul je weinig gesprekken voeren. Als je daarentegen aangeeft dat je, je aan het oriënteren bent, zul je merken dat mensen sneller bereid zijn een afspraak te maken.

Een paar tips: ga gericht te werk, weet wie je wilt spreken en probeer in elke afspraak minstens één nieuwe verwijzing te krijgen naar een belangrijk contactpersoon. Zo bouw je, je netwerk uit. Bedank je gesprekspartner ook voor de genomen tijd en houd je netwerk op de hoogte van je ontwikkelingen. Zo hoor je in een vroeg stadium wanneer er een vacature ontstaat en ben je de concurrentie voor!

Ook elke sollicitatie start met oriënteren. Neem altijd contact op om informatie in te winnen, stel gerichte vragen, zorg dat je duidelijk krijgt wat het bedrijf wil bereiken met het aannemen van de sollicitant. Achterhaal ook met wat voor een afdeling of organisatie je te maken hebt, wat is hun motto?

Hier kun je mooi op inspelen in je sollicitatiebrief.

Wie vindt het nou niet leuk om over zijn/haar vak te praten?